Ångerrätt och garanti

Byten och returer

Dina åsikter som kund hos Smart in the dark värderas högt! Därför ber vi dig att kontakta oss vid frågor eller bekymmer. Som kund hos oss vill vi se till att du alltid är nöjd. Tyvärr är det så att man ibland ångrar sitt köp av olika anledningar eller så vill man helt enkelt byta en vara. Här nedan har vi därför samlat all information du behöver för att veta hur du skall gå tillväga för eventuell ånger av ditt köp, byte av produkt eller reklamera ditt köp.

Vänligen notera att informationen nedan vänder sig till konsumenter i Sverige.

30 dagars öppet köp!

Att du ska vara nöjd som kund hos Smart in the dark är något oerhört viktigt för oss. Därför erbjuder vi dig alltid öppet köp och ångerrätt i 30 dagar, vilket är i enlighet med den lagstadgade ångerfristen. Detta innebär att du inom 30 dagar efter att vi har skickat varan till dig måste meddela oss om eventuellt ånger. Detta skall ske skriftligt, via post eller via mail till hello@smartinthedark.com. Glöm inte ditt ordernummer! Varan skall ej vara använd utan endast provat på grund av hygieniska skäl. Du bör skicka med originalförpackningen d.v.s. alla pristaggar, etiketter och emballage som din produkt låg i.

Smart in the dark förbehåller sig rätten att göra avdrag på köpesumman om varan har provats under en längre tid eller visar slitage och/eller om alla etiketter och emballage inte medföljer. Du som kund är ansvarig för produkten fram till att den nått oss. Skicka därför gärna spårbart med företagspaket. Vi löser inte ut några paket. Du som köpare står för returen vid ånger.

Vår adress som du ska skicka varorna till:
Brilliant Products in Sweden AB
Bultgatan 27,
442 40 Kungälv

Återbetalning

En återbetalning skall alltid göras skyndsamt dock senast 30 dagar efter att vi godkänt din retur/reklamation i enlighet med svensk lagstiftningen. Vid ånger av en vara står du för returfrakten till oss.

Byte av en vara

Vänligen notera att Smart in the dark byter färg och/eller storlek på din vara men vi byter inte en vara till en annan. Vid byte av en vara står du själv för returfrakten. Vi bjuder självfallet på frakten tillbaka till dig. Skulle vi råka skicka dig fel produkt av en vara står vi självfallet för returen. Vi skickar då den rätta varan med en returfraktsedel som du enkelt kan sätta på ditt emballage och skicka tillbaka till oss.

Tänk på att när du byter ut ditt plagg så omfattas du inte längre av ångerrätten.

Reklamation

Trots vår mycket noggranna kvalitetskontroll av varje produkt, kan det ändå inträffa att produkter i enstaka fall är behäftade med fel. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta oss så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar om varan är skadad vid leverans.

Vid en reklamation gör vi en utredning utav produkten. Vi står självklart för frakten vid felleveranser samt reklamationer. En återbetalning skall alltid göras skyndsamt dock senast 30 dagarefter att vi godkänt din retur/reklamation i enlighet med svensk lagstiftningen.

Ångerrätt

Att du ska vara nöjd som kund är något oerhört viktigt för oss. Därför erbjuder vi dig alltid öppet köp och ångerrätt i 30 dagar, vilket är i enlighet med den lagstadgade ångerfristen. Detta innebär att du inom 30 dagar efter att vi skickat din leverans måste meddela oss, skriftligen, om ditt ånger. Detta kan göras till hello@smartinthedark.com. Glöm inte ditt ordernummer!

Varan bör vara varsamt provat och originalförpackningen bör skickas med. D.v.s. att den inte är använd utan endast försiktigt provad då det av hygieniska skäl. Bifoga alltid originalförpackningar och eventuella tags. Ett avdrag på delar eller hela summan kan komma att göras om varan bedöms vara oförsiktigt använd och/eller om originalförpackningar och tags inte skickas tillbaka.

Värdeminskningen bedöms baserat på varans skick samt om etiketter/pristaggar och emballage sänds med. För att du ska ha rätt till att få det fulla belopp i retur får varan endast vara använd i samma grad som skulle vara accepterat av en fysisk butik. Du bör alltså försäkra dig innan du skickar in varan att den är i samma skick som en fysisk butik skulle acceptera att ta emot den.

Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på köpesumman om varan har provats under en längre tid eller visar slitage och/eller om alla etiketter och emballage inte medföljer. Du som kund är ansvarig för produkten fram till att den nått oss, skicka därför gärna spårbart med företagspaket. Vänligen notera att vi inte löser ut några paket. Tänk på att alltid kontakta oss innan byte/ånger/reklamation. Vid retur eller byte av varor betalar du själv returkostnaden.

Har du handlat för en summa som ger frifrakt debiteras du för frakten vid retur. Detsamma gäller om du lämnar tillbaka en vara så din totala order understiger gränsen för frifrakt.

Efter det att vi har mottagit din vara och kontrollerat att varan och förpackningen inte är skadad/använd gör vi en återbetalning på delar eller hela köpesumman (med undantag där varan bedöms inte kunna säljas vidare vilket medför att vi inte gör någon återbetalning). Återbetalningen görs skyndsamt inom 30 dagar efter det att vi mottagit och godkänt din retur. Har du betalat med ett PayPal-konto betalas pengarna tillbaka till kontot. Har du betalat med VISA eller Mastercard via PayPal görs återbetalningen till det kort du betalade med vid ordern.

Outlösta paket debiteras med en avgift á 150 sek.
Vid byte av vara räknas detta som en accept och ångerrätten gills inte. Vill du ändå lämna tillbaka varan debiteras du 199 SEK i frakt och hantering.

Värdeminskning

Från och med 2014-06-13 gäller en ny lag som innebär att du som konsument inte har den fulla rättighet att få hela beloppet för varan i retur. Om varan har hanterats ovarsamt och mist sitt värde har du som konsument betalningsansvar.

Värdeminskningen bedöms baserat på varans skick samt om etiketter/pristaggar och emballage sänds med. För att du ska ha rätt till att få det fulla belopp i retur får varan endast vara använd i samma grad som skulle vara accepterat av en fysisk butik. Du bör alltså försäkra dig innan du skickar in varan att den är i samma skick som en fysisk butik skulle acceptera att ta emot den.

Du som köpare ansvarar för värdeminskningen om varan hanterats på ett sådant sätt som inte varit nödvändigt för att fastslå de egenskaper och sort varan har. Du ska alltså kunna prova varan på samma sätt som du hade gjort i en fysisk butik. Skulle varan mot förmodan provas på annat sätt än vad som anges ovan betraktas varan som använd vilket innebär att du bara kan erhålla delar av eller inte något alls av köpesumman.

Eventuell värdeminskning bedöms efter att vi har mottagit varan och gjort en bedömning. Glöm därför inte att skicka med originalförpackning samt etiketter och tags.