Träningsmössa med reflex och reflexrosett på väska - Ulrika Gabriel

Ulrika Gabriels 3 bästa må bra-tips för kropp och själ

När livet och vardagen rullar på i lite för högt tempo är det extra viktigt att stanna upp och ge kroppen chans för återhämtning. Någon som har stor kunskap gällande hälsa och välmående är Ulrika Gabriel i Västerås, verksam egenföretagare inom området. Vi på Smart in the dark fick ett intressant och tankeväckande samtal med henne om obalans i kroppen, vikten av vardagsmotion och handfasta tips på hur vi kan bli bättre på att hand om oss.

De flesta vet att rörelse, träning och utomhusaktiviteter är bra för vår fysiska hälsa och välbefinnande i allmänhet. Forskning visar att frisk luft och promenader gör oss lyckligare, mindre trötta samt mer energifulla.1 En vardag i balans med utrymme för återhämtning är med största sannolikhet eftersträvansvärt för oss alla, men ibland kan vardagspusslet eller bristande motivation sätta stopp för goda rutiner såsom regelbunden träning och bra kost.

Vad händer med kroppen när vi inte får till en god balans mellan kropp och själ, och vad kan vi göra åt det? Ulrika Gabriel arbetar som terapeut inom frekvensmedicin, samt med kostrådgivning, yoga och Reiki healing. Här får du en inblick i hennes arbete, och Ulrikas bästa må bra-tips som kan hjälpa dig att styra rätt på vägen till ett mer balanserat vardagsliv.

Vill hjälpa andra att påverka och förbättra sitt mående

En solig höstdag i oktober ringer vi upp Ulrika för en pratstund. Redan under samtalets början blir det tydligt att hon är en engagerad person som verkligen månar om andra människor, och vill ge dem de bästa förutsättningarna att läka och må bra.

– Så länge jag kan minnas har jag varit intresserad av hälsa, må bra och hur man kan påverka och förbättra sitt mående. Då pratar jag om helheten både psykiskt och fysiskt. Jag har varit väldigt nyfiken på hur jag själv fungerar, men även andra personer, och det har gjort att jag genom åren har jobbat med massor av olika saker som kanske inte alltid rakt av har handlat om hälsa, men de har funnits med på olika sätt, berättar hon.

Ulrika har drivit eget i olika former under drygt 20 år, samt är utbildad fritidspedagog och beteendevetare. Förutom det är hon utbildad yogainstruktör, träningsinstruktör och kostrådgivare. De psykosociala bitarna – må bra-delarna – av arbetet är det som alltid intresserat henne mest. Ulrika gillar att hänga med i forskningstrender och att lära sig nya saker; att hon är en person som har ett öppet sinne och tycker om personlig utveckling blir tydligt under vår intervju.

Träningsmössa med reflex på Ulrika Gabriel

Kost, träning och det själsliga hänger ihop

Sedan drygt två år tillbaka arbetar Ulrika med sina klienter på sin mottagning i Västerås. Hon genomför även behandlingar på distans, något som av naturliga skäl fick ett uppsving under pandemin. Ulrika arbetar främst som terapeut inom frekvensmedicin; där får hon nytta av all sin samlade kunskap inom kost, hälsa och välmående.

– Det hänger ihop, och är något som vi i västvärlden nästan glömt bort! Men tittar vi tillbaka historiskt och på gamla läketraditioner är det självklart, men vi (i västvärlden, red. anm.) isolerar allt; där är ditt huvud – psykiska åkommor, där är ditt knä – fysiska åkommor.

Med det menar Ulrika att vi bör titta på helheten, och se på kroppens signaler ur ett mer holistiskt perspektiv. Det är vanligt att hennes klienter kommer till hennes mottagning för magvärk, ond rygg eller allmänt låg energi samt trötthet. Exempelvis kan stress och sömnbrist leda till fysiska åkommor, men klienterna kanske inte riktigt vet vad det kommer ifrån. Detta är något hon kan hjälpa dem med.

Utvecklingssamtal med sin egen kropp

Vi frågar Ulrika vad frekvensmedicin är och får svaret att det är oerhört omfattande att förklara det ingående, men i korthet går det ut på att mäta frekvenserna hos en person genom att mäta flödena vi har i kroppen såsom lymf-flöden eller hjärt- och kärlsystemet. Det går även att mäta enskilda organ. Detta gör man med en apparat. Då kan man se var obalansen och stressen finns, och det är detta som Ulrika kallar för att ha ett utvecklingssamtal med sin kropp.

– Man kanske har en tanke om att: jag mår så dåligt, är nedstämd och har ingen energi. Det är något fel i mitt huvud. Då är det inte säkert det är någon obalans där, men vad kommer det från? Ja då kanske det kommer ifrån tarmen, som kan vara grundorsaken. Det ger en möjlighet att låta kroppen komma till tals, säger hon.

Hon förklarar vidare att när hon kartlagt grundorsaken till problemet kan hon vända på steken och skicka in rätt frekvens till kroppen, exempelvis till tarmen. Denna frekvens talar om för kroppen hur den ska vibrera. Har vi en gång blivit obalanserade, har vi även en förmåga att bli friska och balanserade igen, menar Ulrika.

Förutom frekvensmedicin leder hon pass i yoga, kostrådgivning och träning samt Reiki. Klienterna är i blandade åldrar samt både män och kvinnor, och hon har märkt ett ökat intresse senaste tiden. En del av förklaringen tror hon är en viss ökning av oro i och med pandemin som vi befinner oss i. Just stress och oro är en återkommande åkomma som hennes klienter söker för, och detta leder vårt samtal in på Ulrikas bästa må bra-tips, eller hälsotips, för ett mer hållbart liv.

Ulrikas 3 bästa må bra-tips för kropp och själ

  1. Återhämtning. Vi behöver vara medvetna. Att ge oss tid att bara vara, att sömnen fungerar samt att hitta den typ av återhämtning och stillhet som man trivs med. Dygnet har bara 24 timmar och vi har ett visst mått av energi som bör fördelas väl. Tänk till kring vågskålen vad det gäller aktivitet och återhämtning. Många tror att man inte kan bli utbränd om man bara gör roliga saker, vilket är fel.
  2. Mer frukt och grönt. Den vanligaste frågan Ulrika får som kostrådgivare är vad man ska äta och vilken kosthållning man bör ha. Att äta mer frukt och grönt är hennes absolut viktigaste tips gällande kosten. Du får på så sätt i dig alla viktiga vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Hon har märkt att en del människor är frukt- och grönsaksrädda då de innehåller ett visst mått socker och kolhydrater. Dock är det viktigt att skilja på ett äpple och en bulle, menar Ulrika.
  3. Rör på dig mer. Här tänker Ulrika främst på vardagsmotion och naturlig fysisk rörelse såsom att ta trappor i stället för hissen, en lunchpromenad eller stretchövningar. Våra kroppar är inte gjorda för att sitta stilla så mycket som vi gör, och vårt psykiska mående förbättras av att röra på oss.

Träningsmössa med reflex och reflexrosett på Ulrika Gabriel i kvällsmörkret

Utomhusaktiviteter och naturen stärker oss

– Forskning visar att det är outstanding med frisk luft och dagsljus som vi behöver. Inte minst nu under vinterhalvåret. Nu (under hösten, red. anm.) har vi inte så mycket dagsljus, men har man möjlighet att komma ut mitt på dagen, en 20 minuter i alla fall, så gör det skillnad. Vi vet att naturen är läkande. I skogen till exempel – speciellt tallträden. Det finns ämnen i dem som man lokaliserat, som vi vet är lugnande för vårt nervsystem. Vi är levande varelser och har behov av naturen. Vi klarar oss inte utan den även om vi gärna vill tro det. Den klarar sig utan oss, men vi klarar oss inte utan den, säger Ulrika med eftertryck.

Just detta att vi inte klarar oss utan naturen är så sant som det är sagt. Studier visar tydligt att träning utomhus, jämfört med träning inomhus, gör att vi känner oss bättre till mods och att behållningen av träningen upplevs mer påtaglig. Studierna visar även att mycket korta träningspass i naturen har en betydande effekt på vår sinnesstämning. 1

Promenader kvällstid med reflexer som säkerhet

Med vår avslutande fråga undrar vi om Ulrika brukar motionera utomhus kvällstid och om hon tänker på säkerhet som reflexer när hon rör sig utomhus. Självklart är svaret vi får! Hon brukar ta en kvällspromenad med en bra ljudbok i öronen, vilket är skönt efter en lång arbetsdag när hon inte hunnit vara utomhus så mycket som hon önskat.

– Då kan man ha reflexmössa, pannband eller reflexskärp. Jag tror jag har allt, och det är toppen! säger Ulrika med ett skratt. För det är verkligen så att vi inte syns i mörkret. Det är farligt att bege sig ut – jag tänker med alla kickbikes och sådant – de kommer snabbt och man hinner inte uppmärksamma dem. När det är mörkt och blött är de (reflexer, red. anm.) en livförsäkring helt enkelt.

Tips på utomhusaktiviteter för hela familjen:

  • Promenader. En enkel vardagsmotion som kan göras överallt; i staden som på landsbygden. Ett par sköna skor är allt som behövs. Du kan knåpa ihop en enkel tipsrunda för att motivera de yngsta i familjen. Glöm inte reflexer om du är ute kvällstid!
  • Skridskor, pulka och längdskidåkning. Vintertid finns med mängder av olika aktiviteter som passar hela familjen. Ta dig till en närliggande sjö, backe eller skidspår. Några ruscher upp och ned i pulkabacken gör att du får upp pulsen rejält, samtidigt som det är roligt för både barn och vuxna.
  • Utflykt. Packa ned en god matsäck och bege dig till ett naturreservat, park eller skog. Strosa runt en sjö, sätt dig på en bänk i solen. Din kommun har ofta iordningställda promenadstigar och leder som passar de flesta.

 

Följ gärna Smart in the dark på sociala medier – lär dig allt om reflexer! Få de senaste nyheterna om snygga och smarta reflexer för både barn samt vuxna!

 

 

 

Källor: 1 Dr Qing Li (2018). Shinrin-yoku: Bli friskare & lyckligare med natur- & skogsterapi. London: Mima.